Thursday, September 17, 2009

Monday, September 7, 2009

Hukum Sebat Sebenor2 Nyer...

***dpt email from my cousin..renungkan dan nilaikan sendiri..***
Indahnya Islam .....................
Isu sebat Kartika sedikit sebanyak membuka mata semua orang tentang indahnya hukum Islam..sehingga menghukum pun tidak sampai menyeksakan si pesalah..mari ita belajar dan dalami indahnya Islam..wallahua'lam...
SEBAT CARA ISLAM
SEBAT CARA SIVIL





Maklumat Ringkas:
SEBAT CARA ISLAM
1. Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm
2. Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
3. Sebatan tidak boleh kena muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit.
4. Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
5. Sebatan dengan kekuatan sederhana.
6. Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala.
7. Tidak melukakan kulit pesalah.

SEBAT CARA SIVIL
1. Rotan yang digunakan terdiri daripada berbagai-bagai saiz.
2. Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat.
3. Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan sahaja.
4. Bahagian daging punggung akan terdedah untuk disebat.
5. Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikat kedua kaki dan tangan.
6. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus.
7. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan.
8. Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan kulit tersentap keluar.
"YANG MANA ADIL, YANG MANA ZALIM?"
Berkaitan:Presiden PAS: Hukuman rotan syariah tidak melukakan...Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW....


Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.


Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.... __._,_._


Firman Allah dalam surah Al-Hujurat ayat 6 yang Tafsirnya:"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

Saturday, September 5, 2009

KLM forever

wah!! lame giler rasanye aku x update blog ni..dah naik bersawang gamaknye...sbnarnye aku baru je balik dari gathering Kelab Lambaian UTM dgn adik2 junior..kelab ni aku join mase taun 1997/98 dulu..aku 1st batch..kira pioneer laa..smpai skang kelab ni masih bertahan n aktif..dasat la dorang..aku pun tumpang bangga..majlis berbuka ni dibuat kat Taman U(member JB)..di buat 2 tempat..satu lagi kat Bangi utk member2 yg dok area kl/selangor..memula nak pegi mcm malas je sbab segan geng2 aku x ramai..yg ramai adik2 aje yg aku pun x kenal..tapi sebab C-la n Watie beriya-iya ajak, so ikut aje la..seronot gak..kalu ada geng2 1st batch dulu mesti lg best..byk kenangan kitaorang dlm kelab ni..kat Jeli la, Marang, Jasin n mcm2 tempat lagi program yg kelab ni buat..yg pasti sume kenangan indah2 belaka..nak tau pasal kelab ni leh tgk [sini..]

baju merah Adam-ex mechy gak, dah ada anak 2, baju putih encik Gap-masih solo,muke pun cam budak skolah lg..haha,next to Gap, aku la, cikgu umie..(ada ke si Gap ckp dgn Jijoe umie gengster..aku dah berubah tau..sopan santun..haha..), seblah aku C-la-stil single, then Watie n hubby-mempunyai 3 anak gadis yg comel2..)
otai2 KLM yg masih bergetah..huhu..

biler join dgn adik2 ni terasa yg aku ni dah tua benor...nak2 plak biler dorang salam cium tangan..wahh..ahh xpe yg penting jiwa muda n sporting...kelless....

lastly thanks la pada adik2 yg sudi invite kitorang...pada geng2 KLM lain, keep in touch kay..mane lagi..fesbuk larr..

TAF Family Day 2009

ALBUM RAYA 2010